L.S. Administraties

Als ondernemer moet je jezelf en je bedrijf goed voor het voetlicht brengen. Daarvoor maak je kosten voor de zaak en zijn dus aftrekbaar.
Maar er zit een grens aan.

Zijn feesten van de zaak aftrekbaar als representatiekosten?

Als je een offerte bespreekt of op bezoek gaat bij een nieuwe klant wil je natuurlijk goed voor de dag komen en nette kleding dragen. Maar de uitgaven voor dat nette colbertje of die chique rok zijn helaas niet als zakelijk aftrekbaar van de winst. Sommige ‘representatiekosten’ zijn echter wel, zij het gedeeltelijk aftrekbaar.
Kosten voor voedsel, drank, genotmiddelen, congressen, seminars en studiereizen.

Representatiekosten. Wat zijn dat?
Daaronder vallen feestjes en recepties die je organiseert die een hoofdzakelijk zakelijk karakter dragen.of evenementen die je bezoekt voor zakelijke doeleinden, zoals een vakbeurs. Denk daarbij aan de kosten van een traiteur, dranken, etenswaren, zelfs rookartikelen, bloemen, huur en decoratiemateriaal. Maar ook het kopje koffie, de lunch of eventueel zakendiners, met een potentiële klant of opdrachtgever vallen onder representatie. Of bijvoorbeeld het relatiegeschenk dat je aan een vaste klanten met kerst stuurt. Maak je kosten voor het bezoeken van een seminar of een congres, dan geldt deze aftrekbeperking ook voor de reis- en verblijfkosten. Uitgangspunt blijft het zakelijk karakter.

Beperkte aftrek
Representatie zijn dus niet in zijn geheel aftrekbaar. Slechts representatiekosten boven de drempel van € 4600,- zijn aftrekbaar.  Veel ondernemers met een eenmanszaak komen niet aan deze drempel. Zij kunnen ook kiezen om al je representatiekosten te laten vallen in de gedeeltelijke aftrek van 80 procent.

Reclamekosten
Reclamekosten zijn volledig aftrekbaar.. Sponsoring van de sportvereniging, de buurtBBQ en het dorpsfeest zijn representatiekosten en vallen onder de regels voor representatie kosten.
Wat is het verschil?
Is representatie niet hetzelfde als reclame maken? Nee. Volgens de Belastingdienst ontvang je bij reclame een tegenprestatie voor je bedrijf, denk bijvoorbeeld aan een naamsvermelding in de advertentie die wordt geplaatst in het lokale huis-aan-huisblad of een banner op het website van de club of vereniging, plaatsing van een spandoek etc.  er is een duidelijke tegenprestatie.

Gebruikmaken van reclameregels
Ondersteun jij bijvoorbeeld een wijk- of dorpsfeest voor naamsbekendheid? Dian vallen die kosten onder het kopje representatiekosten. Maar als je nu vraagt aan de feestcommissie of er in de feestbrochure een advertentie van jouw bedrijf of een reclamebord op het feestterrein mag komen, dan is er ineens sprake van reclame. En zijn de kosten dus wel volledig aftrekbaar. Zo kun je jouw bijdrage aan een buurtfeest zakelijk aantrekkelijker maken. Je hebt er immers dubbel profijt van. En je krijgt naamsbekendheid voor je bedrijf en je kunt de kosten toch aftrekken.

TIP!
Bewaar een kopie van de brochure/advertentie  en/of maak foto’s van het feest met je reclame-uiting zichtbaar.